Thursday 28 February 2013

"Aku sayang Ibu"



Tiga kata di atas sungguh sederhana namun mengandung berjuta makna.
Tiga kata yang sangat dirindukan setiap ibu dari setiap anak-anaknya.
Tiga kata yang sanggup melelehkan air mata dan meringankan beban setiap ibu.

Namun, sebagai anak, kita terkadang lupa atau buat-buat  lupa untuk mengucapkan ketiga kata itu.
Kita sering disibukkan oleh urusan kerja….sehingga kita lupa bahawa ibu kita sedang merindukan dan mendoakan anak-anaknya di rumah.
Bahkan kita seringkali mengelak untuk mengunjungi ibu kita dengan alasan sibuk dan berada jauh nun di sana.

"Aku sayang Ibu", kata-kata yang sederhana namun terkadang berat untuk diucapkan.
Kebanyakan dari kita merasa malu untuk ucapkan  "Aku sayang Ibu"
Sudah cukup banyak Ibu berkorban untuk kita,
 lalu kenapa hanya mengucapkan "Aku sayang Ibu" saja terasa susah. 
Bukankah ucapan itu lebih ringan dibandingkan dengan pengorbanannya untuk melahirkan kita di dunia ini? 
Bukankah ucapan itu lebih mudah bila dibandingkan dengan kesabaran dan ketabahannya dalam mendidik dan membesarkan kita?
Lalu kenapa kita mesti berat hati untuk mengucapkan "Aku sayang Ibu"?
Namun….bukan sekadar ucapan , tapi….penghayatan dan keikhlasan juga sangat perlu.

Mari, kita katakan "Aku sayang Ibu" kepada Ibunda kita tercinta, baik secara langsung ataupun  melalui  telepon.
Walaupun…tiga kata itu mudah , tapi…ia penuh bermakna…Katakanlah!
Jangan ragu atau bimbang untuk mengucapkannya.
Jangan sampai kita terlambat mengucapkannya, kerana itu akan menjadi penyesalan seumur hidup kita.
Memang mengekspresikan sayang tidak cukup hanya dengan kata-kata, tapi minimal kita sudah berikrar pada ibu kita dan pada Allah Yang Maha Mengetahui bahwa kita akan sayang dan selalu menyayangi ibu…

0 comments:

Post a Comment